Wat is een Virtueel Lokaal?
Laten we beginnen met wat een Virtueel Lokaal niet is. Het is namelijk géén virtual reality, waarbij je een VR-bril op moet zetten en in een 3D omgeving van een klaslokaal zit. Maar wat is het dan wel? Een Virtueel Lokaal is een plek online waar een docent en cursisten met elkaar in contact staan middels videobellen (vergelijkbaar met Skype, FaceTime, of videobellen vanuit WhatsApp) om zo vanuit thuis een cursus te kunnen volgen. Het leuke van een Virtueel Lokaal is dat je net als in een regulier lokaal tijdens de ACT-cursus gewoon vragen kunt stellen aan de docent (het is dus geen passief college). Ook zie je de medecursisten en kun je reageren op elkaar. Tevens is het mogelijk om in subgroepjes te oefenen met de verschillende ACT-vaardigheden (alsof je even in een rustig hoekje van het lokaal gaat zitten voor een rollenspel, waarbij de docent af en toe langskomt om ondersteuning te bieden). En het mooie is, de docent kan op afstand de verschillende werkvormen activeren dus je hoeft zelf niets te doen (alleen in de pauze even zelf een lekkere kop koffie of thee maken).

Onderstaand volgt even een korte impressie van wat er allemaal mogelijk is in het Virtuele Lokaal van ACT in Actie; een kennismaking, een presentatie volgen, samen een ACT-oefening doen, kijken naar een voorbeeldvideo en in tweetallen in een eigen virtuele ruimte gaan oefenen met de specifieke ACT-vaardigheden (waarbij de docent even aansluit voor vragen & feedback):

Benieuwd naar ervaringen van cursisten die jou zijn voorgegaan in het Virtuele Lokaal? Klik dan hier dan voor de cursistenbeleving!

Wat heb je nodig om deel te kunnen nemen aan het Virtuele Lokaal?
1. Computer of Tablet:
Om deel te nemen aan het virtuele lokaal, heb je een Desktop PC, Laptop of Tablet nodig met een webcam (een koptelefoon, idealiter met microfoon wordt eveneens geadviseerd). Tevens dien je verbonden te zijn met internet. Bedraad internet is in verband met de stabiliteit raadzaam, maar geen vereiste. Zorg dat je laptop of tablet aangesloten is aan de lader! Mocht je een PC of Laptop beschikbaar hebben, dan wordt geadviseerd deze te gebruiken. De ervaring leert dat Smartphone’s niet zo goed werken om deel te nemen aan een virtueel lokaal.

2. Videochat Software – Zoom (gratis):
Voor ons Virtuele Lokaal maken wij gebruik van Zoom (lijkt een beetje op Skype, FaceTime, of videobellen van Whatsapp). Zoom is een heel gebruiksvriendelijk programma, het wijst zich vanzelf.

Hoe kan ik toetreden tot het Virtuele Lokaal?
Stap 1. Je zal 30 minuten voor de cursusbijeenkomst een mailtje van de docent krijgen waarbij je op de link “Join Zoom Meeting” mag klikken.
Stap 2. Dan wordt je vanzelf geleid naar een webpagina waar je het programma Zoom wat je nog even mag installeren (kost 3 sec.). Als dit niet vanzelf gaat, mag je even klikken op download & run zoom (en vervolgens het programma uitvoeren). Klik niet op join from your browser, dit geeft soms problemen met de webcam.
Stap 3. Klik vervolgens op “Join Meeting” (je hoeft dus geen account aan te maken). Mocht erom worden gevraagd, kun je kiezen voor Join with Video and  Join with Computer Audio.
Stap 4. Als erom gevraagd wordt, vul de “Meeting ID” in deze staat in het oorspronkelijke mailtje van de docent.
Stap 5. Als erom gevraagd wordt, voeg dan het wachtwoord in (staat ook in het oorspronkelijke mailtje van de docent).

Tips voor deelname aan het Virtuele Lokaal:
– Zet jezelf op Mute tenzij je iets wil zeggen / vragen (dat geeft rust in het virtuele lokaal).
– Er zit een digitale hand-opsteken functie in het programma, genaamd “Raise Hand”. De optie is de vinden als onderaan in het Zoom-scherm op participants klikt, de Raise Hand functie staat dan rechts onderaan onder de lijst van deelnemers. Als je deze aanklikt, gaat er een handje omhoog en weet de docent dat je een vraagt hebt. Zodra je vraag is beantwoord, kun je weer op hand omlaag (“Lower Hand”) klikken.
– Je kunt via de Chatfunctie ook je vragen / opmerkingen typen.
– Mocht je in de Break-out rooms tijdens de rollenspelen hulp nodig hebben van de docent, kan je dat via de “Ask for Help” functie aangeven onderaan in het Zoom-scherm. De docent weet dan dat je hulp nodig hebt en zal tzt langskomen.
– Mocht je internetverbinding niet zo snel zijn, kun je overwegen je video uit te zetten (bij rollenspelen is video wel een vereiste). Deze functie heet stop video (je blijft dan wel gewoon in het lokaal).
– Mocht je internetverbinding verliezen, geen probleem, deze wordt vanzelf weer hersteld (de bijeenkomsten worden automatisch opgenomen, mocht je onverhoopt een stukje missen).
– Zorg dat je je cursusmateriaal bij de hand hebt :)

Help ik kom er niet helemaal uit!
Kom je er niet uit? Neem dan contact op met onze Office Manager Yara (yara@actinactie.nl), zij helpt je graag verder! Heb je een urgente vraag aangaande het inloggen op de cursusdag zelf? Mail dan je vraag, inclusief je telefoonnummer naar Yara. Op cursusdagen is Yara tussen 09:30 en 10:30 beschikbaar voor telefonische ondersteuning (waarbij ze eveneens hulp op afstand kan aanbieden aangaande installatie, configuratie & inloggen).

 



Veelgestelde vragen:
Vraag: Waar kan ik mijn toegangslink vinden voor de Virtuele Lokaal?
Antwoord
: Ongeveer een half uur voor aanvang zal de docent een mail sturen naar het bij ons bekende mailadres. Mocht je deze niet hebben ontvangen, is deze mogelijk in de SPAM-map beland. Mocht hij ook niet in deze SPAM-map staan, mail dan even naar de betreffende docent met de vraag de link opnieuw toe te sturen als antwoord op de door u gestuurde mail (deze komen namelijk meestal wel aan).

Vraag: Moet ik een Zoom-account aanmaken om toegang te krijgen het Virtuele Lokaal?
Antwoord: Nee, het is niet nodig om zelf een account te maken. U krijgt per mail een link toegestuurd om deel te nemen, zodra u hierop klikt logt u automatisch in.

Vraag: Ik wil de software voor het Virtuele Lokaal alvast installeren, kan dat?
Antwoord: Ja dat kan (als is dat niet noodzakelijk, bij de eerste keer inloggen gebeurd dit automatisch)!
– Wil je Zoom installeren op je Windows PC of Laptop? Klik dan hier: https://zoom.us/client/latest/ZoomInstaller.exe
– Wil je Zoom installeren op je Apple PC of Laptop? Klik dan hier: https://zoom.us/download (Zoom cliënt voor Meetings)
– Wil je Zoom installeren op je Android Tablet? Klik dan hier: https://play.google.com/store/apps/details?id=us.zoom.videomeetings
– Wil je Zoom installeren op je Apple Tablet? Klik dan hier: https://itunes.apple.com/us/app/id546505307
Staat de goede versie er niet tussen? Kijk dan even op de algemene downloadpagina van Zoom: https://zoom.us/download

Vraag: Hoe kan ik mijn audio & video-instellingen aanpassen in Zoom?
Antwoord: De volgende video laat beknopt zien hoe je kunt toetreden tot het Virtuele Lokaal via Zoom, alsook hoe je je eigen audio en video-instellingen kunt aanpassen:

Vraag: De helpdesk wil via TeamViewer op afstand meekijken op mijn apparaat. Wat is TeamViewer, hoe werkt het en waar kan ik dat vinden?
Antwoord: TeamViewer is een gratis programma waarmee het mogelijk is een apparaat op afstand over te nemen. Hierdoor kan onze helpdesk op afstand uw apparaat correct instellen zodat u toegang krijgt door het Virtuele Lokaal. TeamViewer is via de volgende link te downloaden: https://www.teamviewer.com/nl/download/ U krijgt op het scherm zowel een ID te zien (onder Afstandbediening Toestaan), bestaande uit 10 cijfers alsook een wachtwoord bestaande uit 6 letters en cijfers. Onze helpdesk heeft beiden nodig om (tijdelijk) toegang te krijgen tot uw apparaat en u verder te kunnen helpen. Zodra ze klaar zijn zal de beheer op afstand weer worden gesloten.