Vandaag volgt nog een laatste bonus-blog, ter afsluiting van onze “veelgestelde vragen” blog-reeks door Anique Vos. We zullen in dit blog stilstaan bij de drie meestgestelde vragen over het gebruik van ACT in de Praktijk.

Vraag 1: Op welke manieren kan ik ACT inzetten in de praktijk?
Er zijn globaal genomen drie manieren waarop ACT ingezet kan worden: gestructureerd, flexibel en eclectisch. Als we kijken naar de eerste vorm, gestructureerd, zijn er twee routes die vaak worden gebruikt. Meestal wordt er met creatieve hopeloosheid gestart (route 1), dit vormt de basis voor ruimte om een nieuwe route te gaan bewandelen. Dit kan vervolgens opgepakt worden vanuit de reguliere route startend met acceptatie of er kan gekozen worden om Waarden als startpunt te nemen (route 2). Deze laatste zou een goed route kunnen zijn als er meer gewerkt wordt met ACT als training of wanneer de intrinsieke motivatie tot verandering versterkt dient te worden, hierin zal het toegewijd handelen de Acceptance-processen nodig hebben om verder te ontwikkelen. Overigens is het mogelijk om vanuit elk ACT-proces de starten, het is dus zeker niet zo dat je vastzit aan deze twee routes! Op het moment dat je kiest voor flexibel werken, haak je in op datgene dat op dat moment in de spreekkamer aanwezig en zorgt er op deze manier voor dat de diverse processen aan de orde komen. Bij eclectisch werken worden onderdelen van ACT ingezet.

Vraag 2: Wanneer maak je de overstap naar een nieuw ACT-proces in de behandeling?
Afhankelijk van diverse aspecten kun je ervoor kiezen om door te gaan naar het volgende thema; op basis van tijd/aantal sessies die gegeven kunnen worden, op basis van datgene dat ingebracht wordt en op basis van de structuur die aangehouden wordt. Het voordeel is dat er altijd teruggepakt kan worden op een thema, als iemand hier niet volledig “klaar” mee is. Je zult ook merken dat diverse thema’s tegelijk in de kamer zijn. Om de overstap te maken naar een nieuw ACT-proces in een sessie kan gebruik gemaakt worden van eigen thema’s van cliënt, bijvoorbeeld eerder besproken kritische regels kunnen ter introductie gelden als start van defusie.

Vraag 3: Hoe ziet een ACT-sessie in de praktijk uit?
Vooropgesteld dat hier geen eenduidig antwoord op is, kan de volgende richtlijn aangehouden worden. In een sessie is vaak 1 metafoor en 1 à 2 oefeningen voldoende. De ingebrachte informatie van cliënt kan gebruikt worden ter introductie van een nieuw proces, alsook het inzetten van een metafoor of oefening. Voorkom teveel cognitief bezig te zijn en richt je voornamelijk op het ervaringsgericht werken. De psycho-educatie kan later in de sessie volgen. Verder kan het ondersteunend werken als de cliënt jou als therapeut kan ervaren als medemens. Dit kun je bereiken door openheid te geven over eigen ongemak (bijv. regels, een kritisch verstand of moeite met in het moment blijven) binnen de diverse processen. Je bepaalt hierin natuurlijk zelf waarover en in hoeverre je openheid geeft.

We zijn erg benieuwd wat jullie vonden van deze reeks, reacties zijn heel welkom (info@actinactie.nl). Heb je de eerdere blogs gemist? Geen zorgen, deze zijn allemaal terug te lezen op de ACT in Actie nieuws pagina.