Binnen verschillende psychotherapieën wordt er gebruik gemaakt van schrijfopdrachten (schrijftherapie). Schrijven kan helpen om in contact te komen met je pijn. Het kan je helpen in het vrij uitdrukken van jezelf en in het onderzoeken van andere perspectieven. Het helpt om stil te staan bij waar jij naartoe wil met jouw leven – wat écht belangrijk voor je is.
Binnen Acceptance and Commiment Therapy (ACT) kunnen schrijfopdrachten worden ingezet om de verschillende ACT-processen te faciliteren. Ze vergroten de psychologische flexibiliteit en welbevinden van de cliënt. In dit blog komen drie schrijfopdrachten aan bod. Zowel de schrijfopdracht als de beoogde functie van de opdracht zal worden beschreven. Tenslotte volgen er enkele praktische tips.
1. De ongecensureerde brief:
Schrijf een brief aan de persoon die jou in het verleden heeft pijn gedaan. Daarbij is de warme uitnodiging om dit ongecensureerd te doen – zonder filter. Dus vloeken, schelden, tieren – alles mag! Je gaat deze brief namelijk niet daadwerkelijk opsturen aan de betreffende persoon. Voel je vrij om te zeggen wat de ander heeft gedaan, hoe dit jou toen pijn heeft gedaan, de impact die dat heeft gehad op jouw leven en in welke mate je er op dit moment nog last van hebt. Zijn er dingen die je nog graag had willen zeggen tegen die persoon, die je nog hebt kunnen zeggen? Grijp je kans, zet ook dat in deze brief.
Functie: De ongecensureerde brief, heeft als functie om iemand meer contact te laten maken met zijn eigen pijn. Het uitspreken dat iets je echt pijn heeft gedaan, is immers ook erkenning geven aan die pijn. En het ongecensureerde aspect, helpt om je niet alleen te beperken tot een cognitief relaas – maar helpt je ook in het uitdrukken van de emotionele impact (vloeken is immers ook meer emotionele taal; Ik voel me niet zo fijn, versus ik voelde mij zo vreselijk klote). Een krachtige oefening bij trauma en hechtingskwetsuren.
2. De compassievolle brief:
Deze brief ga je schrijven vanuit de ogen van iemand die onvoorwaardelijk van je houdt. Dit kan bijvoorbeeld een vriend zijn, of één van je (groot)ouders. In deze brief start deze liefdevolle persoon, met het uitspreken van een zorg over jou. Hij(of zij) ziet dat je momenteel ergens mee worstelt – en beschrijft vervolgens uitgebreid wat hij aan de buitenkant kan zien van deze worsteling – waarbij deze zich ook probeert in te leven wat er aan jouw binnenkant afspeelt. Deze liefdevolle persoon toont vervolgens begrip voor jouw worsteling – waarbij deze ook aangeeft dat je wat minder streng mag zijn voor jezelf – en dat OK is om soms te worstelen (normaliseren, zonder de pijn te bagatelliseren). Tenslotte geeft deze liefdevolle ander aan dat hij vertrouwen heeft in jou, dat je hier je weg in zult gaan vinden – en dat deze er in de tussentijd voor je zal zijn om je te ondersteunen.
Functie: De compassievolle brief heeft als functie om enerzijds contact te maken met je eigen pijn (acceptatie), alsook je hier op een meer compassievolle manier toe gaan verhouden.
3. Brief aan jouw toekomstige-ik:
Schrijf een brief aan jouw toekomstige-ik, jij over 10 jaar. In deze brief wordt je uitgenodigd om stil te staan bij jouw wensen voor de toekomst. Wat hoop je dat er komende 10 jaar nog allemaal op je pad komt – waar zou jij écht blij van worden? Wat zou je komende jaren graag meer willen gaan doen? En wat zou je wellicht wat minder willen gaan doen? Waar hoop jij over 10 jaar te staan in je leven?
Functie: De brief voor de toekomstige jij, heeft als functie om iemand te laten stilstaan bij wat écht belangrijk is voor de cliënt, zijn persoonlijke waarden. Daarbij is er ook al raakvlak met toegewijd handelen (zeker als er concrete activiteiten worden genoemd, in lijn met de persoonlijke waarden).
Tevens deel ik graag nog wat praktische handvatten voor de praktijk, in het werken met brieven. Ten eerste is het niet zo, dat de cliënt deze brieven in één keer moeten schrijven. Dat mag wel, en tegelijk is het ook prima om dit paragraaf voor paragraaf te doen. Tevens nodig mijn cliënten altijd uit, om nadat ze de brief hebben geschreven, deze ook een keer hardop te lezen – met de uitnodiging of ze zichzelf kunnen toestaan om zich te laten raken door wat je daar hebt opgeschreven. Op deze manier kun je nog een stukje ervaringsgerichte verdieping aanbrengen in de schrijfopdracht.
In bovenstaande blog zijn een drietal schrijfopdrachten aan bod gekomen, welke een cliënt kan helpen om een bepaald ACT-proces verder te cultiveren (en niet alleen cliënten, bij deze de warme uitnodiging om zelf aan de slag te gaan met deze schrijfopdrachten). Ik hoop met de blog de meerwaarde van schrijfopdrachten te hebben kunnen demonsteren, in de context van een ACT-behandeling.
P.S. De School of Life heeft onlangs ook een toegankelijk filmpje gemaakt over de kracht van niet-verzonden brieven. De video is HIER gratis te bekijken via hun YouTube kanaal (+/- 3 minuten).
P.S.2 In 2022 is er door Ruini et al (2022) een review gepubliceerd over het gebruik van schrijftechnieken binnen verschillende psychotherapieën. Klik HIER om deze review te lezen.